Archív pre zančku: Netflix

Americká streamovacia spoločnosť Netflix reportovala kvartálne výsledky za posledný kvartál 2023. Trh pozitívne reaguje na prírastok predplatiteľov, ktoré prekonali očakávania analytikov.

Americká streamovacia služba Netflix za posledný kvartál minulého roka vykázala tržby vo výške 8,83 miliardy USD a prekonala tak očakávania trhu vo výške 8,71 miliardy USD. Medziročne ide o rast na úrovni 12% na sumu 980 miliónov eur, keďže v rovnakom období pred rokom firma vykázala tržby vo výške 7,85 miliardy USD.

Prevádzkový zisk predstavoval 1,496 miliardy USD. V rovnakom období roku 2022 predstavoval prevádzkový zisk 550 milióna USD. Prevádzková marža dosiahla 16,9 %, pričom v poslednom štvrťroku 2022 predstavovala 7,0 %. Trh očakával prevádzkovú maržu vo výške 14,1 %.

Čistý zisk vykázala spoločnosť Netflix vo výške 937,8 miliónov USD, pričom v rovnakom období v roku 2022 vykázal Netflix len 55,28 miliónov USD. Zisk na akciu bol vo výške 2,11 USD, ale odhad analytikov bol vo výške 2,19 USD.

Celkový počet predplatiteľov dosiahol 260,28 miliónov, keď analytici odhadovali počet predplatiteľov na úrovni 256,11 miliónov.

Netflix, Inc.
NFLX
543,13 €
1%

Celkovo vzrástol počet predplatiteľov o 13,12 mil. Agentúra Bloomberg odhadovala rast len o 8,91 milióna.

Na výnosoch spoločnosti sa najviac podieľa región Spojených štátov a Kanady. V tomto kvartáli predstavovali výnosy 3,93 miliardy USD. V rovnakom období roku 2022 predstavovali 3,594 miliardy USD. V tomto regióne vzrástol počet predplatiteľov o 2,8 miliónov na 80,128 miliónov. Priemerný výnos na predplatné predstavoval 16,64 USD.

Región Európy, Stredného východu a Afriky dosiahol ku koncu kvartálu výnosy vo výške 2,78 miliardy USD. V tomto kvartáli pribudlo celkom 5,053 miliónov predplatiteľov na 88,813 milióna. Priemerný výnos na predplatiteľov predstavoval 10,75 USD. V rovnakom období roku 2022 predstavoval priemerný výnos 10,43 USD.

V Latinskej Amerike dosiahli výnosy 1,156 miliardy USD. Počet predplatiteľov vzrástol o 2,35 milióna na 45,997 miliónov užívateľov. Čistý prírastok predplatiteľov bol predikovaný vo výške 1,36 milióna. Priemerný výnos na predplatiteľov medziročne vzrástol o 0,36 USD na 8,66 USD.

Ázijsko-pacifický región eviduje výnosy vo výške 0,962 miliardy USD. V rovnakom období roku 2022 predstavovali 0,856 miliardy USD. V posladenom štvrťroku vzrástol počet predplatiteľov o 2,91 milióna pri očakávaní 2,08 milióna. Celkový počet predplatiteľov dosiahol 45,338 miliónov. Priemerný výnos na predplatiteľov je 7,64 USD. V štvrtom štvrťroku 2022 dosiahol 7,69 USD.

S koncom pandémie a s príchodom vysokej inflácie sa začalo meniť aj správanie používateľov streamovacích služieb. Pre vysokú infláciu jednoducho niektoré domácnosti obmedzili využívanie platených služieb ako Netflix v snahe ušetriť cenné eura.

Okrem toho je vo svete streamovacích služieb obrovská konkurencia. Už to totiž nie je len Netflixe. Nedávno novú streamovaciu službu aj na Slovensku spustilo HBO – nová služba HBO Max, ktorá nahradila dosluhujúcu HBO Go. Tento rok navyše v ďalších krajinách odštartovala aj úspešná služba Disney+. Tá od svojho začiatku rastie extrémne rýchlo.

Niektoré pomohli

Netflix teda pôsobí vo svete tvrdej konkurencie a nie všetky rozhodnutia Netflixu vyšli práve najlepšie. Výsledky za druhý kvartál tohto roka ovplyvnili aj niektoré úspešné seriály. Jedným z nich je štvrtá séria seriálu Stranger Things 4. Seriál prekonal všetky rekordy a štvrtá séria sa stala najsledovanejším seriálom na Netflixe za celú jeho existenciu.

Netflix podľa zverejnených výsledkov stratil v druhom štvrťroku tohto roka 970-tisíc predplatiteľov. Lenže mohlo byť oveľa horšie. Samotná firma totiž po zverejnení výsledkov za prvý kvartál predpokladala, že stratí dva milióny predplatiteľov.

Môže za to čiastočne aj koniec obmedzení vo väčšine krajín sveta v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. Pre mnohých jednoducho už nemá význam platiť si Netflix. Ďalším dôvodom je potom aj vysoká inflácia a rast cien. Mnoho domácnosti jednoducho šetrí, kde sa dá a služby ako Netflix radšej oželie. Veľkým problémom pre Netflix je aj zdieľanie účtov.

Stopka zdieľaniu?

Práve zdieľanie účtov je jedným z obrovských problémov platformy. Samotný Netflix odhaduje, že viac ako 100 miliónov domácností sledujte Netflix takpovediac na čierno. Služba totiž vo svojich podmienkach zakazuje zdieľanie prihlasovacích údajov mimo jednu domácnosť.

Lenže doteraz proti takýmto účtom nijako aktívne nebojovala. Keďže v závislosti od typu účtu je možné Netflix sledovať až na štyroch zariadeniach naraz, tak nie je nič výnimočné, keď sa jedno predplatné používa mimo jednu domácnosť.

Aj s týmto nešvárom chce však Netflix v nasledujúcich mesiacoch zatočiť. V prvých krajinách už Netflix testoval možnosť pridania extra profilu a v týchto krajinách už začala firma aj upozorňovať na porušenie pravidiel pre zdieľanie účtov.

Spoplatní extra profil

Ak teda niekto sledoval Netflix mimo jednu domácnosť mohol si pridať extra profil. Teraz začne Netflix tieto extra profily spoplatňovať v prvých krajinách.

Zmena sa dotkne zatiaľ len užívateľov v Argentíne, Hondurase, Guatemale, Salvádore a Dominikánskej republike. Za každý extra profil si užívatelia priplatia 2,99 USD. Netflix zrejme vybral krajiny, kde je zneužívanie jedného účtu najviac rozšírené. Zároveň služba v týchto krajinách rastie len pomaly.

NFLX
0,70%
543,13 €

Je však pravdepodobné, že s podobným obmedzovaním začne Netflix aj v ďalších krajinách. Aj to môže na konci dňa, ale znamenať pokles užívateľov. Mnoho domácností zdieľa nie len samotné predplatné, ale aj náklady naň. Ak si budú musieť za predplatné priplatiť je možné, že siahnu po konkurencii, ktorá zatiaľ podobné obmedzenie nemá. V konečnom dôsledku teda môže Netflix stratiť ďalších predplatiteľov.

Predplatné s reklamou

Netflix plánuje ešte jednu veľkú zmenu – v budúcom roku by mala firma predstaviť aj lacnejšie predplatné. Každá minca má však vždy dve strany.

Daňou za nižší mesačný poplatok bude, že budete musieť strpieť reklamy. Budete síce platiť menej, ale platforma vám bude servírovať reklamu. Netflix sa na tom už dohodol aj s Microsoftom. Práve redmondský gigant má byť tou platformou cez ktorú bude reklamy zobrazovať.

Konkurenčný Google firma zavrhla, pretože v portfóliu Google je YouTube. Lenže práve Google mohol byť pre Netflix ideálny partner, keďže má so zobrazovaním reklamy vo videách veľké skúsenosti. Naproti tomu Microsoft takéto skúsenosti nemá. Reklamná sieť Microsoftu nie je taká rozšírená v krajinách mimo USA, čo môže výrazne obmedziť budúce výnosy z reklamy mimo USA. Otázne však je, v ktorých krajinách bude lacnejší reklamný balík k dispozícii. Netflix ho totiž zrejme neuvedie celosvetovo.

‚‚Chceme to spustiť začiatkom roku 2023. Pravdepodobne začneme na niekoľkých trhoch, kde spoločnosti dávajú za reklamu veľa peňazí. Snažíme sa vytvoriť lepší než lineárny model televíznej reklamy, ktorý bude pre spotrebiteľov relevantnejší,“

uviedli zástupcovia spoločnosti v utorok 19. júla.

Nové trhy, nové príležitosti

Netflix neplánuje len obmedzenie zneužívania účtov a predplatné s reklamami od Microsoftu. Služba sa rozširuje aj do ďalších krajín a poslniť chce najmä v Ázii.

Aktuálne má služba 220 miliónov predplatiteľov po celom svete a až 150 miliónov predplatiteľov žije mimo domovské Spojené štáty.

To sa tiež negatívne podpísalo na výsledkoch za druhý kvartál. Silný kurz dolára totiž obmedzil zisky firmy napríklad z Európy. Vylúčené nie je ani to, že Netflix bude časom pre vyššie náklady svoje služby aj zdražovať.

Horšie výsledky

Výnosy v druhom kvartáli vzrástli medziročne o 9 %, čomu pomohol predovšetkým nárast priemernej platby za jedno členstvo. Prevádzková marža medziročne poklesla z 25,2 % na 19,8 % a na odhady vo výške 21,4 % nedosiahla. Prevádzkový zisk tiež medziročne poklesol a to o 15 % na 1,58 mld. USD.

Najvyšší úbytok predplatiteľov hlási Netflix z USA a Kanady (UCAN), kde prišiel o 1,3 milióna predplatiteľov. V Európe, Strednom východe a Afrike (EMEA) stratil 770 tisíc predplatiteľov.

Naopak v ázijsko-pacifickom regióne (APAC) sa však Netflixu podarilo získať 1,1 milióna nových užívateľov. V Latinskej Amerike (LATAM) sa počet odberateľov streamovacej platformy zvýšil len o 10 tisíc.

„Chceme lepšie speňažiť naše rozsiahle publikum, zrýchliť rast príjmov a navyšovať počet predplatiteľov pomocou neustáleho zlepšovania nášho obsahu a marketingu,“

uvádza Netflix vo svojom vyhlásení.

Vyhliadky na tretí

Netflix predpokladá, že sa mu v priebehu nasledujúceho kvartálu podarí získať až 1 milión nových predplatiteľov. Analytici však predpokladali v treťom štvrťroku nárast počtu aktívnych predplatiteľov o 1,8 milióna.

Celkové výnosy sú Netflixom predikované vo výške 7,84 mld. USD a odhad analytikov je vo výške 8,1 mld. USD, očistený zisk na akciu má podľa Netflixu dosiahnuť 2,14 USD pri trhových odhadoch 2,72 USD.

Očakávaný celkový počet predplatiteľov 221,67 milióna je tiež pod odhadmi analytikov, ktorí predikujú počet používateľov vo výške 227,7 milióna.

Netflix investorov varoval, že predplatiteľov streamovacia platforma stratí aj v nasledujúcich mesiacoch a ubudne ich ešte viac ako v prvých troch mesiacoch tohto roka. Netflix na to upozornil pri prezentácii výsledkov za prvé tri mesiace tohto roka.

Za prvé tri mesiace tohto roka prišiel Netflix o 200-tisíc predplatiteľov. Je to po prvý krát v histórii firmy, čo prišla o predplatiteľov. Podľa odhadov samotného Netflixu bude pokles počtu predplatiteľov klesať aj naďalej.

Až dva milióny

V nasledujúcom štvrťroku predpokladá Netflix, že príde až o dva milióny platiacich zákazníkov. Dôvodom je aj odchod Netflixu z Ruska po začatí ruskej invázie na Ukrajinu. V Rusku služby Netflixu využívalo 700-tisíc platiacich zákazníkov.

Netflix bojuje ešte s jedným problémom – stále totiž nedokáže zabrániť zdieľaniu účtov. Samotná firma predpokladá, že počet ľudí používajúcich službu je asi o 100-miliónov vyšší ako je reálny počet platiacich zákazníkov. Tých platiacich je teraz viac ako 219 miliónov. Akcie firmy na zlé správy reagovali rekordným prepadom o viac ako 30%. Firma totiž oznámila aj nižšie tržby ako sa očakávalo.

Firma chce zdieľaniu účtov zabrániť a v prvých krajinách testuje blokovanie používania Netflixu v inej domácnosti. Stále to síce bude možné, ale Netflix bude za to účtovať ďalší poplatok. Otázne však je či táto stratégia nespôsobí iba ďalší pokles počtu predplatiteľov.

Koniec pandémie

Netflixu sa darilo najmä s príchodom pandémie ochorenia COVID-19. Každý štvrťrok firma hlásila rekordné výsledky, keď jej pribúdali milióny platiacich zákazníkov. Lenže s postupným rušením pandemických opatrení sa mnoho ľudí vracia k bežnému životu a Netflix už pre nich nie je potrebný.

S poklesom tržieb chce Netflix bojovať aj uvedením nového predplatného balíka. Ten už nebude bez reklamy ako je tomu teraz pri všetkých balíkoch. Netflix by ho mohol ponúkať balík s reklamami lacnejšie a nižší výnos z predplatného by si kompenzoval príjmami z reklamy.

Problémom Netflixu je však aj tvrdá konkurencia na trhu streamovacích služieb. Okrem existencie desiatok rôznych lokálnych služieb v jednotlivých krajinách, v posledných mesiacoch posilňujú aj globálne služby. Postupne sa rozširuje HBO Max, ktorý už funguje aj na Slovensku. Masívne rozšírenie do desiatok krajín v tomto roku plánuje aj konkurenčný Disney+.