Archív pre zančku: Internet banking

Banky denne kontaktujú tisíce klientov, ale občas vám z banky nemusí volať skutočný pracovník banky, ale podvodník. Podvodníci sa snažia z dôverčivých ľudí vytiahnuť peniaze aj vydávaním sa za pracovníka banky.

Scenár býva často rovnaký – kontaktuje vás údajný zamestnanec banky, ktorý vás upozorní na možný „neštandardný pohyb“ na vašom účte. Aby ste peniaze ochránili máte ich previesť na iný účet alebo vybrať v hotovosti a odovzdať podvodníkovi.

Podvodníci potom často skúšajú najmä od dôverčivých dôchodcov získať peniaze aj pod zámienkou zranenia ich rodinných príslušníkov. Vylákať peniaze sa potom napríklad snažia aj pod zámienkou policajného vyšetrovania. Bežné sú potom aj telefonáty podvodníkov, ktorí sa vydávajú za zamestnancov banky.

Overenie v aplikácií

Jednoducho si teraz budú môcť pravosť telefonátu z banky overiť klienti Tatra banky. Tá teraz spustila novinku, kedy je možné hovor z banky jednoducho overiť pomocou špeciálneho kódu. Klienti Tatra banky ho nájdu v mobilnej aplikácii alebo v internetovom bankovníctve spolu s informáciou o mene zamestnanca banky a tiež čase kontaktovania.

[totalpoll id=“100039212″]

Klienti Tatra banky priamo v aplikácii alebo v internet bankingu v správach uvidia jedinečný kód, ktorý im pracovník banky musí pri hovore na ich žiadosť povedať. Takto ľahko a bezpečne si teda klient vie overiť, že telefonuje skutočne s pracovníkom Tatra banky.

„Počas každého telefonátu, ktorý banka uskutoční, obdrží klient správu do schránky správ v mobilnej aplikácii Tatra banka a Internet bankingu. Jej obsahom bude informácia o mene pracovníka banky, dátume a čase telefonátu a číselnom kóde. Tento kód bude poznať len pracovník banky a klient. Klient si preto jednoducho overí, či prebiehajúci hovor je podvodný alebo skutočne hovorí s pracovníkom banky. Postačuje, ak sa volajúceho opýta na číselný kód, ktorý poznajú iba oni dvaja, a tým si overí pravosť telefonátu,“

UVÁDZA TATRA BANKA NA BLOGU.

Ukončite hovor

Tatra banka upozorňuje, že ak volajúci nebude poznať kód alebo vás bude akýmikoľvek spôsobmi presviedčať o pravosti telefonátu aj bez nutnosti poznania kódu, tak by ste mali ukončiť akúkoľvek ďalšiu komunikáciu a v žiadnom prípade neposkytovať osobné alebo prihlasovacie údaje.

„Ukončiť komunikáciu by mal klient aj v prípade, ak správu dostal formou SMS správy, mailu alebo iného komunikačného kanálu, keďže je kód zasielaný výlučne prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka alebo Internet bankingu,“

DOPĹŇA TATRA BANKA.

Zatiaľ sama

Tatra banka je zatiaľ jedinou slovenskou bankou, ktorá takto umožňuje ľahko overiť totožnosť zamestnanca banky pri telefonáte. Počty podvodov síce klesajú, ale podvody sú sofistikovanejšie. Odhaliť podvod nie je také jednoduché ako v minulosti. Podvodníci hľadajú stále nové spôsoby ako dostať z peňaženiek dôverčivých ľudí často nemalé peniaze.

Polícia o podvodoch pravidelne informuje, ale častým terčom podvodníkov sú najmä dôchodcovia. Práve pre dôchodcov nie je novinka v prípade Tatra banky určená. Overenie je možné len cez aplikáciu a internet banking. Tí si však môžu pravosť telefonátu overiť napríklad zavolaním na kontaktné centrum banky.

Vishing: hovor z banky alebo od podvodníka? Celospoločenským prechodom do digitálneho priestoru sa novým podmienkam prispôsobujú aj podvodníci. Hľadajú a nachádzajú nové spôsoby, ako získať cudzie peniaze. Stále častejšie sa pritom objavujú podvodné telefonáty, v ktorých sa útočník pokúša navodiť dojem telefonátu z banky alebo od inej autority. Zároveň platí, že podvodné hovory sú čoraz sofistikovanejšie. Nie je nič neobvyklé, že číslo, z ktorého útočníci volajú, sa volanému zobrazí s názvom call centra banky. Rozlíšiť, či ide o reálnu komunikáciu s bankou, alebo o podvod, je preto pre klienta banky veľmi náročné.

Dôveruj, ale preveruj

Pri akomkoľvek telefonáte z banky by ste si mali overiť totožnosť pracovníka. Banka po vás v telefóne nebude chcieť nikdy vaše citlivé osobné údaje. Pracovník banky tak od vás nebude chcieť napríklad celé číslo platobnej karty alebo napríklad vaše rodné číslo.

Rovnako banka od vás nebude žiadať prístupové údaje do internet bankingu. Spozornieť by ste mali aj v prípade, keď od vás volajúci žiada vybrať alebo previesť hotovosť. Banka vie účet zablokovať a zabrániť tak neoprávneným transakciám na účte v prípade, keď má pochybnosti o realizovaných transakciách.

Ak vám teda bude volať pracovník banky so žiadosťou o prevod peňazí alebo ich výber, aby ste ich ochránili pred podvodníkmi, ide o podvodníkov, ktorí sa k vaším peniazom naopak snažia týmto spôsobom dostať.

Overiť totožnosť pracovníka banky si môžete napríklad na call centre vašej banky. Jedným telefonátom tak môžete ochrániť vaše peniaze.

Pozor na karty aj internet banking

Podvodníci sa okrem telefonátu snažia z dôverčivých ľudí peniaze vylákať aj inými formami. Tradične ide o zneužitie platobných kariet a bežne sa podvodníci snažia dostať aj k prihlasovacím údajom do internet bankingu. Peniaze potom často končia na zahraničných účtoch odkiaľ je prakticky nemožné ich dostať späť.

Pozor by ste si však mali dávať aj v prípade, keď niečo inzerujete na niektorých inzertných portáloch. Aj tu sa môžete stretnúť s podvodmi. Napríklad vám útočník pošle správu cez WhatsApp so záujmom o inzerovaný tovar. Ako formu prevodu peňazí vám ponúkne prevod „cez kuriérsku spoločnosť“. Nič také však neexistuje – komunikáciu ukončite a v žiadnom prípade do priložených linkov nezadávajte údaje z vašej platobnej karty.

Lenže podvodníci sa neustále snažia dostať k peniazom a formy podvodov stále vylepšujú. Nedávno napríklad rozposlali maily s údajným preplatkom od mobilného operátora Orange. Preplatok mal Orange zákazníkom vrátiť na zadanú platobnú kartu. Opäť išlo o podvod a snahu podvodníkov dostať sa k údajom vašej platobnej karty. Podobne už niekoľko mesiacov dostávajú podobné maily aj zákazníci webhostingovej spoločnosti Websupport.

Dva kroky pred bankou

Banky neustále vylepšujú formy zabezpečenia, ale podvodníci stále hľadajú nové spôsoby ako sa dostať k peniazom klientov bánk. Pri každom hovore, pri každom prihlásení do internet bankingu preto myslite na to, že môže ísť o podvod.

V prvom rade majte limity platobných kariet nastavené bezpečne. Nemajte zbytočne vysoký limit na platby na internete. Vo väčšine bánk si tieto limity viete manažovať priamo v mobilnej aplikácii alebo v internet bankingu. Zvyšujte ich len vtedy, keď idete platiť kartou väčšiu sumu. Inak majte limity na platby kartou nastavene maximálne na pár desiatok eur.

Rovnako v prípade internet bankingu využívajte bezpečné formy prihlásenia. Tou rozhodne nie je SMS správa, ale na prihlásenie využívajte špeciálne overovacie aplikácie, ktoré banky využívajú. Tie sú bezpečnejšie a útočníci sa tak nevedia priamo dostať k overovacím kódom ako v prípade SMS správ.

Pozor na mobilné peňaženky

Podvodníci v poslednej dobe mieria aj na zneužívanie mobilných peňaženiek Apple Pay a Google Pay. V poslednej dobe mieria útočníci práve na mobilné peňaženky. Spustia proces aktivácie a potom sa len stačí dostať k aktivačnej SMSke.

Ak vám teda príde SMS o začatí aktivačného procesu služieb ako Apple Pay a Google Pay a nezadávali ste do zariadenia novú platobnú kartu, mali by ste hneď kontaktovať vašu banku a okamžite platobnú kartu zablokovať.

Pozor by ste si mali dať aj v prípade krádeže platobnej karty. V prípade straty alebo krádeže platobnú kartu hneď blokujte. Nečakajte kým kartu nájdete. Podvodník ju môže zatiaľ využiť a platiť s ňou bezkontaktne. Prísť môžete o stovky eur.

Bezpečnosť je na prvom mieste a overujte si vždy všetky údaje. Pokiaľ vám volá pracovník z banky, tak si hovor radšej overte. Nezadávajte údaje o vašej karte a sledujte si pohyby na vašom účte. Väčšina bánk umožňuje nastavenie notifikácií o každom pohybe. Limity platobných kariet nemajte nastavené zbytočne vysoko.